Interculturele Relatietherapeut Rotterdam


17-08-2017

Out of your comfort zone is where magic happens

Lees over mijn burn-out en hoe ik er uit ben gekomen


Na 15 jaar in trouwe dienst als docent kreeg ik een flinke burn out. Op dat moment wist ik niet wat mij overkwam. Ik ging tijdens een les hyper- ventileren, zweten, trillen en kreeg enorme hartkloppingen. Ik dacht dat ik een hartaanval kreeg. Mijn studenten schrokken zich rot!
Ik voelde me uitgeput, uitgebrand en zat aan het eind van mijn latijn. De vermoeidheid was dusdanig ernstig dat ik niets meer kon opbrengen. Ik was enorm snel moe en kon heel weinig hebben. Ik heb immers te lang op mijn tenen gelopen en was nu zowel lichamelijk als geestelijk op.


Ik kreeg een hele reeks aan symptomen: vermoeidheid, hoofdpijn, slapeloosheid, was snel geïrriteerd, kon niet tegen prikkels of geluiden en kon slecht tegen drukte. Ik had last van sombere buien en angstaanvallen. Ik kon ineens nergens meer van genieten en piekerde voortdurend over mijn werk. Ik voelde me waardeloos en had het gevoel gefaald te hebben. Ik voelde me enorm verdrietig en depressief.

Zes weken thuis
Thuiszitten vond ik lastig. Na een 22 jarige loopbaan moest ik er niet aan denken. Dat voelde voor mij niet goed.Ik wilde zo snel mogelijk weer aan de slag. Na zes weken thuis te hebben gezeten ben ik weer, op arbeidstherapeutische basis, aan de slag.gegaan met mijn werk als docent. Dat was echter de stomste fout die ik ooit heb gemaakt. Ik was er namelijk nog niet aan toe. 

Alles kostte me veel moeite en energie. Ik was nog steeds prikkelbaar en snel afgeleid. Ik had 2 dagen nodig om te herstellen van een dag werk. Ik vond mijn werk niet meer leuk of inspirerend. Ik had het gevoel dat ik alles op de automatische piloot deed en haalde er geen voldoening meer uit. Ik werd ongelukkig en had behoefte aan iets nieuws.


Kiezen voor verandering is eng
Er brak een periode aan van afscheid en het maken van nieuwe keuzes. Wat was dat een moeilijke periode voor mij!
Ik kreeg twijfels over de keuzes die ik moest maken.
Ik had onzekerheid wat moest ik daarna gaan doen en hoe moest ik het aanpakken?

Ik moest Loslaten. Met hulp van een goede coach en van een cognitieve gedragstherapeut heb ik geleerd om vanuit mijn hart keuzes te maken, in plaats van maar steeds met mijn hoofd. heb Ik geleerd dat ik mijn koers kon wijzigen zonder dat ik verlies hoefde te leiden. Ik heb ontdekt dat mijn kracht veel groter was, dan wat ik voor mogelijk had gehouden. Ik heb geleerd dat ik mijn kwaliteit optimaler kan inzetten. Ik heb ontdekt dat ik mijn talenten nog verder kon ontwikkelen en ben erachter gekomen waar ik goed in ben en hoe ik mijn kwaliteiten kan inzetten om anderen te helpen.

Mijn nieuwe keuzen
Het werk wat ik deed, zorgde ervoor dat mijn ontwikkeling stagneerde. Het conformisme en de schijnzekerheid waren niet dienend aan mijn eigen ontwikkeling en groei. Ik besefte toen dat ik te lang had stilgestaan.

Als docent was ik meer bezig met colleges geven en nieuwe onderwijsmethode ontwikkelen, dan de ontwikkeling van individuelen studenten zelf. Terwijl het trainen, coachen en begeleiden van studenten en young professionals om het beste uit zichzelf naar boven te halen hetgeen is waar ik goed in ben en waar in blij van word. 


Tijd voor verandering

Mijn burn-out was nodig om mijzelf te hervinden en het soort werk te gaan doen waar ik gelukkig van word, waar ik energie van krijg en waar ik resultaten boek. 


Ik nodig je graag uit voor een kennismaking gesprek met Praktijk-DinaMo. Stuur een e-mail naar info@dinamocoaching.nl of bel mij op 06 3870 1670.


    Zodat u verder kunt
     Relatietherapie bij EEN EFT relatietherapeut en cognitieve gedragstherapeut Rotterdam
    Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
    Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin