Interculturele Relatietherapeut Rotterdam

Out of your comfort zone is where magic happens

30-07-2017

Out of your comfort zone is where magic happens

Na 15 jaar in trouwe dienst als Hogeschool docent psychologie en sociologie kreeg ik een flinke burn out. Op dat moment wist ik niet wat mij overkwam. Ik ging tijdens een les hyperventileren, zweten, trillen en kreeg enorme hartkloppingen. Ik dacht dat ik een hartaanval kreeg. Mijn studenten schrokken zich rot!

Ik voelde me uitgeput, uitgebrand en zat aan het eind van mijn latijn. De vermoeidheid was dusdanig ernstig dat ik niets meer kon opbrengen. Ik was snel moe en kon heel weinig hebben. Ik had immers te lang op mijn tenen gelopen en was nu zowel lichamelijk als geestelijk op.

Ik kreeg een hele reeks aan klachten: vermoeidheid, hoofdpijn en slapeloosheid. Ik was snel geïrriteerd, kon niet tegen prikkels of geluiden en kon slecht tegen drukte. Ik had last van sombere buien en paniekaanvallen. Ik kon ineens nergens meer van genieten en piekerde voortdurend over mijn werk. Ik voelde me waardeloos en had het gevoel gefaald te hebben. Ik voelde me verdrietig en depressief.

Zes weken thuis

Thuiszitten vond ik lastig. Na een 22 jarige loopbaan moest ik er niet aan denken. Dat voelde voor mij niet goed. Ik wilde zo snel mogelijk weer aan de slag. Na zes weken thuis te hebben gezeten ben ik weer, op arbeidstherapeutische basis, aan de slag gegaan met mijn werk als docent. Dat was echter geen slimme zet van mij. Ik was er namelijk nog niet aan toe. 

Alles kostte mij veel moeite en energie. Ik was nog steeds prikkelbaar en snel afgeleid. Ik had 2 dagen nodig om te herstellen van een dag werk. Ik vond mijn werk niet meer leuk of inspirerend. Ik had het gevoel dat ik alles op de automatische piloot deed en haalde er geen voldoening meer uit. Ik was ongelukkig en had behoefte aan iets nieuws.


Kiezen voor verandering is eng

Er brak een periode aan van het maken van nieuwe keuzes en van afscheid nemen. Wat was dat een moeilijke periode voor mij!

Ik kreeg twijfels over de keuzes die ik moest maken. Ik vroeg me voortdurend af of ik door moest gaan met de ongezonde werksituatie en kiezen voor de zekerheid of ik alles los moest laten en opnieuw beginnen, op een zeer slechte arbeidsmarkt en op mijn leeftijd?

Ik werd onzeker

Als ik ervoor koos om weg te gaan, wat moest ik daarna gaan doen en hoe moest ik het aanpakken?

Ik was verdrietig

Ik heb me 15 jaar lang ingezet voor 'mijn' studenten. Ik heb ze begeleid en ondersteund bij hetgeen wat hen belemmerde. Ik had veel affiniteit met "mijn studenten" en had er een goede band mee. Docent zijn kan een zeer dankbare taak zijn, maar Ik haalde geen voldoening meer uit kennisoverdracht. Ik verlangde naar het soort werk waar ik gelukkig van werd, waar ik energie van kreeg en waar ik resultaten van zag. Ik wilde verschil maken in mensen levens, hen helpen het beste uit zichzelf naar boven te halen. Trainen, coachen, begeleiden, ja dat is waar ik goed in was en wat ik wilde doen.

Ik moest Loslaten

Met hulp van een coach en van een cognitieve gedragstherapeut heb ik geleerd om vanuit mijn hart keuzes te maken, in plaats van maar steeds met mijn hoofd. Ik heb geleerd dat ik mijn koers kon wijzigen, zonder dat ik verlies hoefde te leiden. Ik heb ontdekt dat mijn kracht veel groter was, dan wat ik voor mogelijk had gehouden. Ik heb geleerd dat ik mijn kwaliteit optimaler kon inzetten dan tot dan toe het geval was. Ik heb ontdekt dat ik mijn talenten nog verder kon ontwikkelen en heb ontdekt waar ik goed in ben en hoe ik mijn kwaliteiten kon inzetten om anderen te helpen. Ik heb ontdekt wat mij gelukkig maakt!

Mijn nieuwe keuzes

Het werk wat ik deed, zorgde ervoor dat mijn ontwikkeling stagneerde. Het conformisme en de schijnzekerheid waren niet dienend aan mijn eigen ontwikkeling en groei. Ik besefte toen dat ik te lang had stilgestaan. Tijd voor een inhaalslag!

Mijn burn out was nodig om mijzelf te hervinden. 

Na mijn burn out ben ik een nieuwe weg ingeslagen, hebben zich 
andere kansen voorgedaan, heb ik mensen ontmoet die andere kwaliteiten in mij zagen. Therapeut is wie ik in de essentie ben en altijd ben geweest, waar ik gelukkig van word en waar ik goed in ben.

Ik ben nooit eerder zo blij geweest met wat ik doe, wie ik ben en hoe ik me heb ontwikkeld en nog ontwikkel, dan nu. Ik heb mijn diploma kinder-, jongeren- en gezinscoach gehaald, de opleiding tot cognitieve gedrags- en schematherapeut gedaan. Vanuit Praktijk-DinaMo coach ik nu mensen met een burnout, negatief zelfbeeld, stressklachten, angst, relatieprobleem, depressie, persoonlijkheids- en hechtingsproblemen .

Verder begeleid ik jongeren, studenten en youg professionals met prestatiedruk depressie, angstklachten, gedrags- en studiemoeilijkheden. lees verder hier

Daarnaast organiseer ik drie keer per jaar, samen met mijn team, de 5 daagse intensieve EFT relatieretraite voor interculturele couples op Kaapverdië en ben ik in te huren voor trainingen gericht op gedragsverandering van groepen.

"Elke relatie vraagt periodieke aandacht, tijd en verfrissing".

Alleen op die manier maak je je relatie duurzaam in emotionele verbondenheid. Of je nu kort of lang samen bent met je partner: regelmatig onderhoud van je relatie is het behoud van je relatie.

Ervaren jullie relatieproblemen of willen jullie meer uit jullie relatie halen? Klik dan hier voor een vrijblijvende kennismaking.

Of stuur een bericht naar: info@dinamocoaching.nl

Zodat u verder kunt
 Relatietherapie bij EEN EFT relatietherapeut en cognitieve gedragstherapeut Rotterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin